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The Sacrifice of Iphigenia
Reference: | S44711 |
Author | Nicolas Beatrizet detto BEATRICETTO |
Year: | 1553 |
Measures: | 450 x 320 mm |
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Reference: | S44711 |
Author | Nicolas Beatrizet detto BEATRICETTO |
Year: | 1553 |
Measures: | 450 x 320 mm |
Description
The Sacrifice of Iphigenia who kneels with her arms crossed at the left of the sacrificial altar.
Engraving, 1553, lettered at bottom right 'N. Beatrizet / Lotaringvs F', and in centre 'Romae / Michaelis Tramezini / MDLIII'.
After a drawing attributed to Francesco Salviati (Francesco de' Rossi, also called il Cecchino 1510–1563).
This is the first state of four according Stefania Massari, first state of three for Silvia Bianchi, with the lettering at the bottom.
The date 1553 is the date the print was published and because it falls within Beatrizet's working dates it is taken as the date of production. The design has variously been attributed to Bandinelli, Michelangelo, Salviati and Perino del Vaga.
“L'invenzione del soggetto è stata attribuita a Baccio Bandinelli, Michelangelo e Perin del Vaga (Heinecken), mentre nel catalogo de' Rossi vie ne riportato tra le opere di Francesco Salviati. Tale attribuzione è ricordata anche dall’Huber accanto a quella di Perin del Vaga confermata dal Voss (Kompositionen des Francesco Salviati in der italienischen Graphik des Kajahrhunderts, "Graphischen Kunsteal” XXV, 1912, p.37). Tale conferma troverebbe inoltre la sua verifica dal fatto che il soggetto riproduce nelle figure del sacerdote, dell'ara e del giovane inchinato in primo piano un altro tema che lo stesso autore (Spätrenaissance, 1920, II, p. 249) assegna al Salviati, oggi visibile nella stampa del 1542 di Enea Vico intitolata un Sacrificio (Bartsch, XV. 38; Borea, 1980, p. 272, n. 725) già ritenuta invenzione di Perin del Vaga. Il disegno da cui è stata tratta l'incisione potrebbe risalire agli anni romani del Salviati, prima del 1539, anno in cui l'artista lascia la città, dopo aver portato a termine la decorazione dell'Oratorio di San Giovanni Decollato nei cui affreschi è latente l'influenza di Perin del Vaga (cfr. H. Cheney, Francesco Salviat’s North Italian Journey, in "Art Bulletin", XLV, 1963, p. 339, in part. nota 16) e tale da aver portato confusione negli autori che, come abbiamo detto, fanno il nome di quest'ultimo a proposito delle incisioni che riproducono disegni di Francesco. Un altro modello che il Salviati deve aver avuto presente è il Sacrificio di Listra di Raffaello di cui la stampa ripete infatti l'intelaiatura e l'architettura prospettica. Sebbene appaia il nome di Ifigenia, il Robert-Dumesnil e il Linzeler intitolano la stampa “un Sacrificio” sulla base dell'osservazione del Mariette per il quale il foglio rappresenterebbe il sacrificio di una giovane di nome Elena fatto da un Lacedemone per placare il dio in occasione della peste secondo la narrazione fatta da Plutarco (Robert-Dumesnil, op. cit., p. 155, nota 1). Tuttavia, come dimostra la scritta, il Bartsch interpreta correttamente il tema secondo la narrazione di Euripide fatta nella tragedia omonima. Artemide ha imposto ad Agamennone il sacrificio della figlia Ifigenia ritardando la flotta che si recava verso Aulide con venti contrari finché non si fosse compiuta l'uccisione della fanciulla. Questa viene salvata da Artemide presa da pietà che la sottrae al sacrificio sostituendola con una cerva e la trasporta in Tauride per farla sacerdotessa del suo tempio e, sempre secondo la versione seguita da Euripide, essa viene costretta a sovrintendere al rito locale, per cui tutti gli stranieri sorpresi nel paese verranno sacrificati alla dea. La stampa è una prova illuminata della enorme capacità tecnica raggiunta dal lorenese; una luce vibrante che crea interessanti effetti pittorici pervade il foglio. Il Sacrificio è risultato di una gamma infinita di tonalità chiare sapientemente contrastate dalle ombre scure che il Beatricetto ottiene tracciando sulla lastra segni ora più marcati, ora più sottili intervallati da punti” (cfr. S. Massari, Tra Mito e Allegoria, p. 250).
Nicolas Béatrizet, or Beatrizet, or Beatricetto (1507/17 - 1565) was born in Luneville between 1507 and 1517. He was a 16th-century French engraver, active in Rome. It was assumed that he was a student of Ghisi and of Agostino Veneziano de Musis, because of their similar styles. From 1540 to 1560, he engraved under the direction of Michelangelo.
An early, strong impression, printed with tone on contemporary laid paper with “arrows crossed under star” watermark (cf. Woodward nn. 193-198 which indicates it relative to the period of the engraving), trimmed to the platemark, traces of horizontal crease visible on verso, minimal perfectly executed restorations to upper and lower left corner, otherwise in excellent condition. In quality and condition the specimen is much better than several preserved in major museum collections.
Bibliografia
S. Massari, Tra Mito e Allegoria, pp. 250-251, n. 96, I/IV; S. Bianchi, Catalogo dell’opera incisa di Nicola Beatrizet, II, pp. 8-9, n. 39, I/III; Robert Dumesnil IX, n. 37; I/III; Bartsch, Le Peintre graveur (XV.261.43); The illustrated Bartsch, 29, p. 301, n. 43.
Nicolas Beatrizet detto BEATRICETTO Thionville 1515 circa - Roma 1565
Nicola or Niccolò Beatricetto, or Beatrice or Beatici or Beatricius or Nicolas Beatrizet Lotharingus according to the original name, was born in 1515 in Thionville, in the French region of Lorraine. He worked as drawer and engraver. He moved to Rome between 1532 and 1540 to study in the studio of Marcantonio and Agostino Veneziano. From the very beginning, he showed his peculiar sense of equilibrium for lines, shadows, tones and he became the leader of foreign engravers and artists in Rome. Under the influence of Agostino Veneziano and Giorgio Ghisi, Beatricetto picked up Raphael and Michelangelo as models for his work.
He worked for Salamanca (1540-1541), for Tommaso Barlacchi (1541-1550) and Lafrery (1548) who eventually added some of his work to his Speculum.
He essentially engraved reproductions of famous works, with sacred scenes and mythological subjects, buildings and palaces of his times. He died in Rome in 1565.
The states of the second half of XVI century bear the names of Claude Duchet and heirs, Paolo Graziani, Pietro dè Nobili; in the XVII century those of Giovanni Orlandi, Philippe Thomassin, Gio.Giacomo dè Rossi “alla pace” and Giovan battista dè Rossi “a piazza Navona”; in the XVIII century that of Carlo Losi.
Bartsch lists 108 prints under his name, Robert-Dumesnil 114 and Passavant 120.
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Nicolas Beatrizet detto BEATRICETTO Thionville 1515 circa - Roma 1565
Nicola or Niccolò Beatricetto, or Beatrice or Beatici or Beatricius or Nicolas Beatrizet Lotharingus according to the original name, was born in 1515 in Thionville, in the French region of Lorraine. He worked as drawer and engraver. He moved to Rome between 1532 and 1540 to study in the studio of Marcantonio and Agostino Veneziano. From the very beginning, he showed his peculiar sense of equilibrium for lines, shadows, tones and he became the leader of foreign engravers and artists in Rome. Under the influence of Agostino Veneziano and Giorgio Ghisi, Beatricetto picked up Raphael and Michelangelo as models for his work.
He worked for Salamanca (1540-1541), for Tommaso Barlacchi (1541-1550) and Lafrery (1548) who eventually added some of his work to his Speculum.
He essentially engraved reproductions of famous works, with sacred scenes and mythological subjects, buildings and palaces of his times. He died in Rome in 1565.
The states of the second half of XVI century bear the names of Claude Duchet and heirs, Paolo Graziani, Pietro dè Nobili; in the XVII century those of Giovanni Orlandi, Philippe Thomassin, Gio.Giacomo dè Rossi “alla pace” and Giovan battista dè Rossi “a piazza Navona”; in the XVIII century that of Carlo Losi.
Bartsch lists 108 prints under his name, Robert-Dumesnil 114 and Passavant 120.
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