Prophet Jonah or Jonas
Reference: | S10914 |
Author | Anonimo |
Year: | 1560 ca. |
Measures: | 204 x 278 mm |
Reference: | S10914 |
Author | Anonimo |
Year: | 1560 ca. |
Measures: | 204 x 278 mm |
Description
Etching with engraving, 1560 circa, not signed by the artist. After Michelangelo.
Magnificent work, printed on contemporary laid paper, irregularly trimmed to the platemark, small restorations perfectly executed, in excellent conditions.
Apparently unknown to all the catalogues, this rare and enigmatic print is based on a drawing by Michelangelo for his work in the Sistine Chapel. The artist might have as well drawn his inspiration from the engravings of Adamo Scultori (Bartsch 59), whose work is the very counterpart of that one.
The technique is of a very high level; some stylistic elements recall Ghisi in his Fontainbleu period, presenting however an independent artistic personality, hard to be determined. The theme has been interpreted developing an exaggerated anatomical strength of Mannerism, quite far from Buonarroti’s original idea.
An example of this work has lately appeared in the “Uncommon Prints” sale of Bassange Gallery, November 2002 and then included in the literature by Barnes (2010) and Alessia Alberti (2015).
“L’incisione riproduce, in controparte e con varianti, il profeta Giona della Sistina. Al giovane con il grande pesce in primo piano nell’affresco è stata sostituita una figura femminile, appoggiata come a sporgersi dalla balaustra ove siede il profeta. È evidente, com’è stato puntualmente segnalato da Alida Moltedo (La Sistina riprodotta, 1991, p. 67), che la stampa formava una coppia con la Sibilla libica. Di entrambe si conoscono esemplari impressi su carta azzurra. Per tutt’e due è stata attuata una forzatura dell’impianto originale, inscritto entro un formato ovale oltre il quale si diparte in alto una fitta ombreggiatura a raggiera. L’ambito di produzione individuato da Alida Moltedo è quello nordico della metà del Cinquecento. La decisa carica espressiva e il timbro segnico non hanno riscontro nell’opera degli altri incisori trattati in questo catalogo (se non, in parte, con Michele Lucchese). Ci domandiamo se l’autore non sia da ricercare in centri di produzione italiani, ma meno indagati, come quello fiorentino o bolognese" (cfr. A. Alberti Michelangelo nel gusto delle stampe del Cinquecento, n. 49).
Only four institutional examples of the work are known: Amsterdam (rp-p-2003-38); Berlino (inv. 766-101, es. smg.); Lione (enbal-021f25b); Londra v&a (Dyce.1517); Parigi bn (Ba 6.2, h99798*, es. su carta azzurra).
Bibliografia
Galerie Bassenge, 2002, pp. 46/47, 5218; Barnes, 2010, p. 192, n.41/b; Alessia Alberti, Michelangelo nel gusto delle stampe del Cinquecento, n. 49.
Anonimo
Anonimo