Florencia
Reference: | S46316 |
Author | Hartmann SCHEDEL |
Year: | 1493 |
Zone: | Florence |
Printed: | Nurnberg |
Measures: | 590 x 420 mm |
Reference: | S46316 |
Author | Hartmann SCHEDEL |
Year: | 1493 |
Zone: | Florence |
Printed: | Nurnberg |
Measures: | 590 x 420 mm |
Description
It is the most famous image of Florence given to the prints at the end of '400. Having been inserted in the very fortunate work of Hartman Schedel commonly known with the name of "Chronicle of Nuremberg" can be said without doubt common. The work is based on the model by Francesco Rosselli, the so called Veduta della Catena. Schedel's plate, contemporary with Rosselli's and probably based on a common model, lacks the "chain" that is introduced only later by Lucantonio degli Uberti.
"La cosiddetta Veduta della Catena, è la prima rappresentazione conosciuta di una intera città, risultato non di una proiezione fantasiosa, ma di una costruzione che, basata sull’osservazione diretta dal vero, si avvale anche della prospettiva. Questa grande silografia, come ha dimostrato Hülsen, deriva dall’opera originale a bulino, su sei lastre di rame, attribuita a Francesco Rosselli, di cui oggi è conservato solo un frammento, raffigurante la campagna in direzione di Fiesole. La copia silografica, attribuita già da Kristeller a Luca Antonio degli Uberti è conservata presso il Gabinetto delle Stampe di Berlino. La silografia con ogni probabilità è stata realizzata nella prima decade del XVI secolo a Venezia, come indicato dal tratteggio a linee parallele nelle zone d’ombra, che si utilizza solo nella prima decade del sec. XVI. La filigrana della carta, di recente individuazione, fu usata a Venezia nel 1494-95 e a Siracusa intorno al 1529 (Briquet 2537, 2546). Rispetto al modello fiorentino, Lucantonio degli Uberti introduce due elementi innovativi: la figura dell’artista disegnatore, in basso a destra, e il motivo decorativo della catena, chiusa in alto a sinistra da un lucchetto – di qui la denominazione Veduta della Catena - per cui sono state fornite diverse interpretazioni. Il punto di osservazione principale è da sud-ovest, in corrispondenza del campanile della chiesa di Monte Oliveto, ed è stato rialzato per dare maggiore leggibilità alle emergenze architettoniche e al tessuto urbano. Nella veduta l’asse centrale verticale viene fatto coincidere con l’asse della cupola di Santa Maria del Fiore che, simbolo religioso e civile della città, diventa così elemento principale e punto costante di riferimento nella rappresentazione della città stessa. La veduta crea un campo spaziale continuo che non solo mostra gli edifici, ma anche gli spazi aperti, le piazze e anche il corso delle strade di recente realizzazione, e non ancora chiuse dagli edifici che saranno costruiti lungo i loro lati. I monumenti della città sono quindi disposti nella pianta in modo da riflettere le reali relazioni tra di loro. Fuori dalle mura della città, l’immagine restituisce le principali caratteristiche del paesaggio naturale: vista da sud-est, la pianta mostra la città delimitata a nord dalla parete naturale degli Appenini; la valle del Mugnone, attraverso la quale passa la strada che collega la città a Bologna, crea una spettacolare apertura tra le montagne nell’angolo superiore a sinistra. Fiesole e S. Domenico sono rappresentate con un gruppo di edifici sormontati dal toponimo. Il convento di S. Miniato e di S. Francesco segnano le vette che dominano la città da sud. L’Arno attraversa diagonalmente l’immagine tagliando la città in due parti. Dunque, la rappresentazione del paesaggio non è né evocativo né poetico. Questa rappresentazione senza soluzione di continuità tra la città, fulcro dell’immagine, e il paesaggio, risponde sia alla realtà politica, in quanto i territori rappresentati appartengono di fatto allo Stato fiorentino, sia ad un’ambizione pittorica: sia la città che il paesaggio circostante sono concepiti come uno spazio topografico unitario. La veduta riporta il titolo FIORENZA, variante poetica del toponimo che, come sottolinea David Friedman, fa allusione ai concetti di “fiore” e di “fioritura” e viene usata con intento celebrativo, collegata ai concetti di pace e prosperità" (cfr. Bifolco/Ronca, p. 2149).
Schedel's monumental Liber Cronicarum was “one of the most extraordinary works ever produced” The woodblock cutters were Michael Wolgemut, the well-known teacher of Albrecht Dürer, and his stepson Wilhelm Pleydenwurff.
Wohlgemut was Albrecht Dürer's tutor between 1486-90 and recent scholarship has shown, Albrecht Dürer may also have collaborated, since some of the cuts bear a remarkably close resemblance to the Apocalypse illustrations.
The printing was carried out under the supervision of the great scholar-printer Anton Koberger, whose printing were famous throughout Europe.
Woodcut, with typical signs of repairs on central fold, in general in good condition. Dimensions, per sheet, 590x420.
Hartmann SCHEDEL (Norimberga 1440 - ivi 1514)
The medical doctor and humanist Hartmann Schedel, grew up in Nuremberg and first studied liberal art in Leipzig. In 1463 he went to Padua together with the humanist Petrus Luder, to study medicine, Italian, Greek and Hebrew. In 1466 he returned to Nuremberg as a medical doctor and settled as the Nuremberg town doctor. He was a prominent member of the Nuremberg circle of humanists around Pirckheimer, Hieronymus Münster and Konrad Celtis. His comprehensive private library was among the most important of his time, not only because of the books themselves, but also because of its numerous prints, miniatures and graphic sheets, which Schedel used to add to his books. Hartmann Schedel became famous for a world chronicle entitled 'Schedelsche Weltchronik' in his honor.
It is a world history containing humanist historical articles, and was published in Latin and German by Anton Koberger in Nuremberg in 1493. It was known as the largest undertaking in the book-making industry of that time and with its over 1800 woodcuts is one of the most richly illustrated incunables ever made. The high-quality artistic woodcuts were made by the German painter and woodcutter Wilhelm Pleydenwurff and his father-in-law Michael Wolgemuth in whose Nuremberg workshop Albrecht Dürer was an apprentice until late 1489.
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Hartmann SCHEDEL (Norimberga 1440 - ivi 1514)
The medical doctor and humanist Hartmann Schedel, grew up in Nuremberg and first studied liberal art in Leipzig. In 1463 he went to Padua together with the humanist Petrus Luder, to study medicine, Italian, Greek and Hebrew. In 1466 he returned to Nuremberg as a medical doctor and settled as the Nuremberg town doctor. He was a prominent member of the Nuremberg circle of humanists around Pirckheimer, Hieronymus Münster and Konrad Celtis. His comprehensive private library was among the most important of his time, not only because of the books themselves, but also because of its numerous prints, miniatures and graphic sheets, which Schedel used to add to his books. Hartmann Schedel became famous for a world chronicle entitled 'Schedelsche Weltchronik' in his honor.
It is a world history containing humanist historical articles, and was published in Latin and German by Anton Koberger in Nuremberg in 1493. It was known as the largest undertaking in the book-making industry of that time and with its over 1800 woodcuts is one of the most richly illustrated incunables ever made. The high-quality artistic woodcuts were made by the German painter and woodcutter Wilhelm Pleydenwurff and his father-in-law Michael Wolgemuth in whose Nuremberg workshop Albrecht Dürer was an apprentice until late 1489.
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