Il vero disegno del sito e della fortezza di Comar..
Reference: | MS7266 |
Author | Paolo FORLANI |
Year: | 1567 ca. |
Zone: | Komàrom |
Printed: | Venice |
Measures: | 268 x 178 mm |
Reference: | MS7266 |
Author | Paolo FORLANI |
Year: | 1567 ca. |
Zone: | Komàrom |
Printed: | Venice |
Measures: | 268 x 178 mm |
Description
Rare perspective view of the city by Paolo Forlani, 1567. Example issued by Bolognino Zaltieri, with descriptive text on verso by Giulio Ballino, printed in Venice in 1569.
“In alto a destra, in un riquadro, troviamo il titolo: Il vero disegno del sito e della fortezza di Comar, terra posta sopra un’isola fata dal Danubio fiume nella parte del’Ungaria, Jn Venetia l’Anno. 1567. Alla libraria della Colonna. Orientazione con una rosa dei venti con la semplice indicazione dei quadranti, il nord-est in alto.
Pianta della fortificazione di Komárno o Komárom, nell’attuale Slovacchia meridionale, a nord del Danubio e al confine con l’Ungheria. Attivo e fervente centro, soprattutto durante il regno dell’imperatore Mattia Corvino. Dopo la conquista turca di Buda, Ferdinando I decretò la fortificazione di Komárno. Gli architetti Filippo Tonielli (1543) e Pietro Ferrabosco (1547) elaborarono il progetto del nucleo della fortezza tra Danubio e Vág: il forte pentagonale con due baluardi e dei salienti con fossato, strada coperta e spalto. Completati i lavori, la fortezza fu considerata come base principale nel sistema di fortezze dell’Impero ausburgico contro la minaccia turca, e fu difesa da forze armate imponenti, tra fanteria, cavalleria e flotte sui fiumi. La fortezza fu messa a dura prova nell’autunno 1594 quando il Gran
Visir Sinan Pascià, dopo aver conquistato Györ, marciò verso Komárno con il suo esercito di 100.000 uomini. Il castello fortificato resistette al duro attacco, mentre la città - quasi completamente bruciata – venne ricostruita. Nel 1663 si decise anche di costruire una nuova fortezza, basandosi sulla più moderna ingegneria militare sia italiana che francese.
Sebbene non firmata la pianta reca l’indirizzo della libreria della Colonna, che la riconduce a Paolo Forlani. L’opera è inserita in quattro dei cinque esemplari noti della raccolta Il primo libro delle citta et fortezze del mondo di Forlani e Zenoi. Si trova altresì inserita in raccolte cinquecentesche di grande formato. La tavola è successivamente ristampata, inalterata, da Bolognino Zaltieri. Si trova in due diverse edizioni del libro De’ disegni delle più illustri citta, et fortezze del mondo di Giulio Ballino, entrambe pubblicate a Venezia nel 1569. Non si conoscono varianti di lastra, ma le tirature dello Zaltieri presentano un testo descrittivo al verso” (cfr. Cartografia e topografia italiana del XVI secolo, p. 1242).
Paolo Forlani, a native of Verona, opened his own chalcographic workshop in Venice, Al segno del pozzo, in 1560, as reflected in some of his works. From 1566 he was active in Merzaria al segno della colonna and from 1569 in Merzaria al segno della nave. Forlani had business relationships with the major publishers of cartographic material of the time, among them Antonio Lafreri, the Bertelli family, and others. In addition to being a talented engraver, he was also quick to execute, a quality that enabled him to work for different publishers at the same time, and to execute a large amount of work. Woodward attributes about one hundred works to Forlani, most of which, however, are unsigned. Between 1560 and 1567, Forlani collaborated with Ferrando Bertelli, for whom he engraved about ten copperplates, with Camocio, Bolognino Zaltieri, and with Claudio Duchetti, for whom he engraved some maps. For his professional activity, however, the collaboration with Giacomo Gastaldi, for whom he engraved thirteen maps, was very important and valuable. In 1567 Forlani published and traded his work Il primo libro delle città et fortezze principali del mondo, whose branches later passed to Bolognino Zaltieri. It is likely that Forlani died during the plague that spread through Venice from 1575.
Beautiful proof, printed on contemporary laid paper, descriptive text on verso, usual central crease, in very good condition.
Bibliografia
S. Bifolco, F. Ronca, Cartografia e topografia italiana del XVI secolo, tav. 532; S. Bifolco, Città e Fortezze Principali del Mondo. Le prime raccolte italiane di cartografia urbana e gli isolari del XVI secolo, in “Cartografia e topografia italiana del XVI secolo”, pp. 137-152; Albert Ganado, The Forlani-Zenoi town books of 1567. A description and analysis, in “Florilegium Cartographicum. Beiträge zur Kartographiegeschichte und Vedutenkunde des 16. Bis 18. Jahrhunderts”, a cura di Peter H. Köhl e Peter H. Meurer, Lipsia, 1993, pp. 21-34; Béla Szalai, (adattamento e traduzione inglese Ivan Matković), The Representation of the Hungarian Towns in Domenico Zenoi’s and Paolo Forlani’s Cartographic Work, in “Kartografija i geoinformacije”, Vol.11 (Budapest, No.18 December 2012), pp. 4-37; Vladimiro Valerio, Piante e vedute di Napoli dal 1486 al 1599. L’origine della iconografia urbana europea, Napoli, 1998; p. 40, n. 32 e p. 47, n. 16; David Woodward, Paolo Forlani: Compiler, Engraver, Printer, or Publisher? in Imago Mundi, Vol. 44 (Londra, 1992), pp. 45-64;
Paolo FORLANI (Attivo a Venezia seconda metà del XVI secolo)
Paolo Forlani, a native of Verona, opened his own chalcographic workshop in Venice, Al segno del pozzo, in 1560, as reflected in some of his works. From 1566 he was active in Merzaria al segno della colonna and from 1569 in Merzaria al segno della nave. Forlani had business relationships with the major publishers of cartographic material of the time, among them Antonio Lafreri, the Bertelli family, and others. In addition to being a talented engraver, he was also quick to execute, a quality that enabled him to work for different publishers at the same time, and to execute a large amount of work. Woodward attributes about one hundred works to Forlani, most of which, however, are unsigned. Between 1560 and 1567, Forlani collaborated with Ferrando Bertelli, for whom he engraved about ten copperplates, with Camocio, Bolognino Zaltieri, and with Claudio Duchetti, for whom he engraved some maps. For his professional activity, however, the collaboration with Giacomo Gastaldi, for whom he engraved thirteen maps, was very important and valuable. In 1567 Forlani published and traded his work Il primo libro delle città et fortezze principali del mondo, whose branches later passed to Bolognino Zaltieri. It is likely that Forlani died during the plague that spread through Venice from 1575.
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Paolo FORLANI (Attivo a Venezia seconda metà del XVI secolo)
Paolo Forlani, a native of Verona, opened his own chalcographic workshop in Venice, Al segno del pozzo, in 1560, as reflected in some of his works. From 1566 he was active in Merzaria al segno della colonna and from 1569 in Merzaria al segno della nave. Forlani had business relationships with the major publishers of cartographic material of the time, among them Antonio Lafreri, the Bertelli family, and others. In addition to being a talented engraver, he was also quick to execute, a quality that enabled him to work for different publishers at the same time, and to execute a large amount of work. Woodward attributes about one hundred works to Forlani, most of which, however, are unsigned. Between 1560 and 1567, Forlani collaborated with Ferrando Bertelli, for whom he engraved about ten copperplates, with Camocio, Bolognino Zaltieri, and with Claudio Duchetti, for whom he engraved some maps. For his professional activity, however, the collaboration with Giacomo Gastaldi, for whom he engraved thirteen maps, was very important and valuable. In 1567 Forlani published and traded his work Il primo libro delle città et fortezze principali del mondo, whose branches later passed to Bolognino Zaltieri. It is likely that Forlani died during the plague that spread through Venice from 1575.
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