The Punishment of Tityus
Reference: | S39266 |
Author | Antonio LAFRERI |
Year: | 1550 ca. |
Measures: | 418 x 293 mm |
Reference: | S39266 |
Author | Antonio LAFRERI |
Year: | 1550 ca. |
Measures: | 418 x 293 mm |
Description
Engraving, dated on the plate, on the rock at right «1543», inscribed in the lower margin «TITIVS. GIGAS. TO. WLTVRE. DIVERSISQ. PENIS. LASERATVS… " (the giant tityus torn by the vulture and other punishments) First state, of three, before the address of Antonio Lafreri. After a drawing by Michelangelo
Magnificent example, printed with tone on contemporary laid paper with "shield with scale surmounted by a cross", watermark (similar to Briquet 5929), trimmed close to platemark, restorations perfectly restored at the upper corners, otherwise in excellent condition.
Alessia Alberti in “D’Après Michelangelo”, (p. 128, n. 227):
“Gli esemplari [di primo stato] esaminati si caratterizzano per una sottile rigatura della superficie che grazie a un’accurata inchiostratura crea un particolare effetto chiaroscurale, a imitazione di quello ottenuto da Marcantonio Raimondi nel Giudizio di Paride abradendo leggermente il metallo con della pietra pomice […]. La matrice di questa stampa è stata di proprietà dell’editore Lafrery, come prova la presenza del suo indirizzo dal II stato. È quasi certo che alla morte di questi toccasse in eredità al nipote Claude Duchet, trovandosi citato nella quota dei beni a lui spettanti «Titio, foglio» (Inventario 1581, EHRLE, 1908, p. 45, riga 185). È altresì plausibile che attraverso il percorso dei rami appartenuti prima a Claude Duchet e poi a Giacomo Gherardi, e recentemente ricostruito da Valeria Pagani, lo stesso pezzo sia da identificare con «Titio magnato dal ucello» che il 17 ottobre 1598 si trovava in casa di Rocco Lucidi, al quale era pervenuto tramite la vedova di Gherardi, Quintilia (PAGANI, 2012, p. 83, n. 103). Occorre tuttavia tenere conto della possibilità che tale descrizione si riferisse invece alla versione [cat. St. 229 Alberti], dove compaiono l’indirizzo di Giovanni Orlandi e la data 1602, anno nel quale lo stampatore romano rilevò proprio da Quintilia Lucidi i rami di provenienza Lafrery-Duchet. Per il fatto però che l’inventario del 1598 risulta generalmente dettagliato e precisa se le matrici erano lavorate su entrambe le facce (PAGANI, 2012, p. 83, n. 75), si può stabilire con un buon margine di sicurezza che il rame in oggetto fosse quello di Lafrery, non essendovi cenno al Ratto di Ganimede presente sul retro di cat. St. 229.”
As Claudio Salsi points out (D'Après Michelangelo pp. 104-105) "The torture of the giant Tizio" after Raphael was reproduced during the sixteenth century in three different engravings, all published in Rome, the size similar to the original drawing preserved in Windsor (inv. RL. 12771). The three versions - the oldest of which was edited by Antonio Salamanca and Antonio Lafreri (the third dates back to the end of the century) don’t derive from the original throught differen ways, but one of these three constituted the model for the others: the landscape and the same Latin inscription in the lower margin are clear proof. Identifying the model is open question: Heinecken, Bartsch and recently Suzanne Boorsch, Bruce Davis and Silvia Bianchi, have identified the model and Nicolas Beatrizet’style in the Salamanca edition; Stefania Massari and the authors of the Las Furias catalog (Museo del Prado, 2014) conversely recognize Beatrizet's style and model in the Lafreri edition. Massari underlines the stylistic and formal link with the "Rape of Ganymede", traditionally referred to the Lorraine artist.
Claudio Salsi and Alessia Alberti prefer, however, to catalog the engraving as anonymous work, althought they agree that the model is the Lafreri edition.
Lastly, it must be added that the date, positioned in such a particular point, has even been unnoticed by some catalogers.
My personal opinion is that the reverse versions was both engraved by Beatrizet who worked for both Salamanca and Lafreri.
Bibliografia: Alessia Alberti, D’Après Michelangelo, p. 128, n. 227; VASARI, ed. 1966-1987, V (1984), p. 20; LAFRERY, Indice, c. 5r; B. XV (1813), p. 259, n. 39/A; ZANETTI, 1837, p. 428, n. 1069/copia; LE BLANC, 18541890, I (1854), p. 218, n. 31/copia; ROBERT-DUMESNIL, 1835-1871, IX (1865), p. 153, n. 33/copia; IFF-XVI, I (1932), p. 83, copia; BIANCHI, 2003b, p. 5, n. 33/B; BARNES, 2010, p. 196, n. 84/a; MASSARI, Tra mito e allegoria, p. 226.
Antonio LAFRERI (Orgelet 1512 - Roma 1577)
An engraver, publisher and dealer in prints and books. He moved in Rome about 1544, and began a series of joint ventures with the older Roman publisher Antonio Salamanca that continued until the latter's death in 1562. Lafrery in best known for prints showing the architecture and sculpture of ancient Rome. He commissioned a title page Speculum Romanae Magnificentiae, engraved by E. Duperac in 1573, to enable the buyer to compile his own collection from Lafrery's stock. Similarly realized collections of maps, different in the number and type of maps included with the title Geografia/Tavole moderne di geografia/de la maggior parte del mondo/di diversi autori/raccolte et messe secondo l’ordine/di Tolomeo/con i disegni di molte città et/fortezze di diverse provintie/stampate in rame con studio et diligenza/in Roma, known as Atlanti Lafrery. Besides the Speculum, Lafrery published two title pages for collections of religious subjects.
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Antonio LAFRERI (Orgelet 1512 - Roma 1577)
An engraver, publisher and dealer in prints and books. He moved in Rome about 1544, and began a series of joint ventures with the older Roman publisher Antonio Salamanca that continued until the latter's death in 1562. Lafrery in best known for prints showing the architecture and sculpture of ancient Rome. He commissioned a title page Speculum Romanae Magnificentiae, engraved by E. Duperac in 1573, to enable the buyer to compile his own collection from Lafrery's stock. Similarly realized collections of maps, different in the number and type of maps included with the title Geografia/Tavole moderne di geografia/de la maggior parte del mondo/di diversi autori/raccolte et messe secondo l’ordine/di Tolomeo/con i disegni di molte città et/fortezze di diverse provintie/stampate in rame con studio et diligenza/in Roma, known as Atlanti Lafrery. Besides the Speculum, Lafrery published two title pages for collections of religious subjects.
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