Cairus, quae olim Babylon Aegypti Maxima Urbs
Reference: | S39299 |
Author | Matteo FLORIMI |
Year: | 1600 ca. |
Zone: | Kairo |
Printed: | Siene |
Measures: | 465 x 340 mm |
Reference: | S39299 |
Author | Matteo FLORIMI |
Year: | 1600 ca. |
Zone: | Kairo |
Printed: | Siene |
Measures: | 465 x 340 mm |
Description
On the high, long side of the upper border, if you find the title of CAIRUS, QUAE OLIM BABYLON; AEGYPTI MAXIMA URBS. In the lower margin, in a rectangular cartiglio, is engraved a numerical legend composed of 17 rhymes and distributed among its four. Follows: Pyramides hae in Aegipto nihil aliud fuerunt, quam Regum pecuniae otiosa ostentatio Cupiebant enim reges, aut potius belvae coronate, hoc modo nomen suum in terram scribere, et longissimam sui reli[n]quere memoriam, cum tamen nullius rei fama sit in mundo tenuior. Nam aut quis Architectus, aut quis rex infanus aliquam pyramidem erexerit non constat. Matheo Florimi formis.
Further toponymic indications are then provided in the table. Work without orientation and graphic scale.
Perspective map of the city published by Matteo Florimi in Siena. Based on the Zorzi-Pagano model, LA VERA DESCRITIONE DE LA GRAN CITA DEL CAIERO, printed in Venice in 1549, the work replicates, with minor variations, the plan included in the first volume of the Civitates Orbis Terrarum by G. Braun and F. Hogenberg, from 1572. The numerical legend of 17 references derives from this plan, as well as the inscription, which in the original version is placed in the upper right corner.
“Nel 1549 Matteo Pagano, in collaborazione con il pittore e cartografo Giovanni Domenico Zorzi, produce la grande mappa del Cairo, LA VERA DESCRITIONE DE LA GRAN CITA DEL CAIERO, composta da ventuno blocchi silografici. La prospettiva adottata, obliqua dall’alto, detta “a volo d’uccello”, segue la tradizione rinascimentale della rappresentazione delle città. Il formato è orizzontale, con la città vista dalla riva occidentale del Nilo. Sono indicati in maniera chiara sia aree individuali che monumenti della città, come il distretto di Azbakiya, la porta di Bab Zuwayla, l’acquedotto e le vie principali, il Vecchio Cairo, sviluppato intorno alla fortezza di Babilonia, la torre di Giza, le celebri Piramidi e la Sfinge in sembianze femminili. All’interno del denso agglomerato urbano si distinguono alcuni edifici, come la MADRASA del sultano Hasan, la casa dove – secondo la tradizione biblica – si rifugiò la Vergine durante il passaggio in Egitto, così come gli accessi principali. La disposizione delle mura settentrionali e orientali della città e della Cittadella è indicativa ma topograficamente accurata. La carta dello Zorzi comunque va al di là della mera rappresentazione spaziale della città. Le vignette storiche che mostrano l’ingresso dell’esercito ottomano di Selim alle porte del Cairo nel 1517 danno all’opera una specifica collocazione temporale. Decorano la mappa numerose scene di vita quotidiana, dalla raccolta dei datteri, al trasporto dell’acqua, agli esercizi della cavalleria, alle scene di costume, ed anche la fauna locale: cammelli, coccodrilli, asini. L’opera è integrata da testo disposto in forma di didascalie, come nella veduta della città pubblicata nella Peregrinatio in Terram Sanctam di Bernhard von Breydenbach (1486), ma con un intento descrittivo più ampio. Si ritiene che queste didascalie derivino dall’opera Descriptio Alcahirae Urbis Quae Mizir Et Mazar Dicitur, attribuita al cosmografo e umanista francese Guillaume Postel, ed edita da Matteo Pagano nel 1549. In assenza di una data sulla lastra, questo pamphlet rappresenta l’unico criterio di datazione dell’opera, che risalirebbe quindi alla metà del secolo XVI. La rappresentazione, invece, si riferisce alla situazione del Cairo alla fine del ’400, infatti sono riportate costruzioni che risalgono all’epoca del sultano Qaybay, quando le relazioni tra l’Egitto e Venezia erano molto forti. Non si conoscono le fonti utilizzate da Pagano per la realizzazione di questa grande veduta. Sono state formulate diverse ipotesi: che potesse esistere un originale, perduto, risalente alla fine del XV secolo, successivamente integrato con le didascalie relative alla conquista di Selim (1517); oppure che la veduta di Pagano sia una copia – con varianti – di quella dipinta, oggi perduta, che era stata realizzata per Francesco II Gonzaga per il palazzo a Gonzaga o per Palazzo San Sebastiano a Mantova (1506-1512)” (cfr. Cartografia e Topografia Italiana del XVI secolo, p. 491).
Etching and engraving, printed on contemporary laid paper without watermark, trimmed to the copperplate and applied on contemporary support, in excellent condition.
Rare work, recorded for only 13 institutional examples according Bifolco-Ronca (cf. Cartografia e Topografia Italiana del XVI secolo, p. 496).
Matteo Florimi (Polistena c. 1540 - Siena 1613) was a publisher and merchant of books and prints. Of Calabrian origin, he settled in Siena in 1581, with a store “in Banchi”. Matteo Florimi's chalcographic activity was several times joined by master engravers such as Cornelis Galle, Arnoldo Arnoldi, Pieter de Iode, Jan Sadeler and artists such as Francesco Vanni, Ventura Salimbeni and Alessandro Casolani, with whom the printer collaborated in the preparation of religious subjects. Florimi's cartographic activity produced prints of many cities and territories around the world, which were never drawn for him, but were manipulations of already existing reliefs, or of maps published by other printers. In the second half of the sixteenth century, Florimi was far-sighted in devoting himself to the production of bird's-eye views of cities as faithfully as possible. Florimi copied some maps by Antonio Lafreri, Claude Duchet, Abraham Ortelius. As far as map engraving work was concerned, in 1600, Matteo Florimi called the Flemish engraver Arnoldo degli Arnoldi to work in his workshop with the promise of greater compensation than that bestowed upon him by Giovanni Antonio Magini, with whom the artist was working. This offer by Florimi triggered the wrath of Magini, who, though not naming him, called him an "envious counterfeiter" for stealing such a skilled cartographer from him. The collaboration between Florimi and Arnoldi lasted only two years (1600-1602), but it was quite productive: together they printed the Stato di Siena, la Choronografia Tusciae, la Nuova descrittione della Lombardia, l’Europa, l’America and the Descrittione Universale della Terra.
Bibliografia
Bifolco-Ronca, Cartografia e Topografia Italiana del XVI secolo (2018), tav. 129; Elisa Boffa, Un tipografo calabrese a Siena: Matteo Florimi, in “Accademia dei Rozzi” (2013): II, n. 5; H.A.M. van der Heijden, Matteo Florimi (+1613) – Landkarten und Stadtplanverleger in Siena, in “Florilegium Cartographicum”, Lipsia (1993): n. 11; Cartografia Rara (1986): n. 24; Christie’s (2011): n. 48; Ganado (1994): p. 215, n. 82; Shirley (2004): III, n. 12.
Matteo FLORIMI (Polistena 1540 circa - Siena 1613)
Print and book dealer and publisher, from Calabria. He came to Siena c.1581.Shop in Banchi. The first evidence of his independent activity is of 1589. In 1591 he published a book of patterns for lace, The Fiori di ricami, in Venice, and in 1593 a second edition in Siena.
In 1597 he published the Life of St Catherine, engraved by De Jode after Vanni, and the Passion of Christ by De Jode after Andrea Boscoli. He published a large number of maps and figural prints are mostly religious. He employed engravers of the calibre of Agostino Carracci, Cornelis Galle, Pieter de Jode Villamena and Thomassin, among others.
He commissioned drawings from Andrea Boscoli. He had a particularly close relationship with Vanni. In the years 1605-8, Florimi received financial support from Ottavio Cinuzzi.
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Matteo FLORIMI (Polistena 1540 circa - Siena 1613)
Print and book dealer and publisher, from Calabria. He came to Siena c.1581.Shop in Banchi. The first evidence of his independent activity is of 1589. In 1591 he published a book of patterns for lace, The Fiori di ricami, in Venice, and in 1593 a second edition in Siena.
In 1597 he published the Life of St Catherine, engraved by De Jode after Vanni, and the Passion of Christ by De Jode after Andrea Boscoli. He published a large number of maps and figural prints are mostly religious. He employed engravers of the calibre of Agostino Carracci, Cornelis Galle, Pieter de Jode Villamena and Thomassin, among others.
He commissioned drawings from Andrea Boscoli. He had a particularly close relationship with Vanni. In the years 1605-8, Florimi received financial support from Ottavio Cinuzzi.
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