Regionis subalpinae vulgo Piemonte appellatae discriptio, aeneis nostris formis excussa

Reference: S1651
Author Antonio LAFRERI
Year: 1560 ca.
Zone: Piedmont
Printed: Rome
Measures: 400 x 505 mm
€4,250.00

Reference: S1651
Author Antonio LAFRERI
Year: 1560 ca.
Zone: Piedmont
Printed: Rome
Measures: 400 x 505 mm
€4,250.00

Description

Engraved in a cartouche at lower right is the title: Regionis subalpinae vulgo Piemonte appellatae descriptio, aeneis nostris formis excussa.

Orientation on the four sides in the center with the names of the cardinal points: SEPTENTRION, MERIDIES, ORIENS, OCCIDENS, north and top. Map lacks graduation in margins and graphic scale.

Anonymous map (in its first edition) printed in Rome and attributed to the printing house of Antonio Lafreri. The first edition of the work, lacking editorial indications, is dated by the literature to about 1560. The attribution of the work to Lafreri is due to Roberto Almagià, later followed by Tooley.  The map bears many similarities, both in drawing and geographical data, to Battista Agnese's manuscript map (Agnese's drawing also lacks graduated margins and graphic scale), therefore, the two works may have had a common source. It is also very similar to the El Piamonte printed in Rome by Antonio Salamanca (1553).

Example of the third state of four described in Bifolco/Ronca: “Carta anonima (nella sua prima stesura) stampata a Roma e attribuita alla tipografia di Antonio Lafreri. La prima edizione dell’opera, priva di indicazioni editoriali, viene datata dalla letteratura al 1560 circa. L’attribuzione dell’opera al Lafreri si deve a Roberto Almagià, seguito poi da Tooley.  La matrice, del resto, compare nel catalogo della tipografia (1573 circa, n. 41 descritta come “Piemonte”).  Una seconda stesura della carta, datata 1564, viene impressa con i tipi editoriali del francese. La carta presenta molte analogie, sia nel disegno che nei dati geografici, con quella manoscritta di Battista Agnese (anche il disegno di Agnese è privo di margini graduati e scala grafica), pertanto, le due opere potrebbero avere avuto una fonte comune. E’ altresì molto simile, per diversi aspetti, alla tavola El Piamonte stampata a Roma dalla tipografia di Antonio Salamanca (1553). La carta comprende anche una parte della Liguria, e l’autore ne cura con particolare attenzione il disegno orografico, l’idrografia e persino la toponomastica. La matrice fu ereditata da Stefano Duchetti (inv. del 1581, n. 84 descritta come Il piamonte) e ceduta a Paolo Graziani (inv. del settembre 1583 n. 70, ancora come Il piamonte”).  La troviamo poi inserita nel catalogo della tipografia di Pietro de Nobili (inv. del maggio 1585, n. 17 con il titolo El Piamonte) che ne realizza una ristampa con il proprio imprint editoriale. Il quarto stato della lastra, con il nome dell’editore abraso ma ancora leggibile, è successivo al 30 maggio 1589, giorno in cui fu chiusa la tipografia De Nobili” (cfr. Bifolco-Ronca, Cartografia e topografia italiana del XVI secolo, p. 1892).

Etching and engraving, impressed on contemporary laid paper without watermark, with margins, paper folds visible on recto (minimal restoration at correspondence is visible on verso), otherwise in excellent condition.

The Pietro de Nobili issue of the map can be dated to the period 1585-89. The publisher, by association with Paolo Graziani, owned about one-third of the plates from Antonio Lafreri's printing house.

Bibliografia

Bifolco-Ronca, Cartografia e topografia italiana del XVI secolo, p. 1892, Tav. 950 III/IV; Aliprandi (2005): p. 79, n. 38; Aliprandi (2007): p. 17, n. 38.1; Almagià (1929): p. 17, tav. XVIII; Barrera (1991): p. 22, n. 71; Lago (2002): p. 332, fig. 322; Tooley (1939): n. 446.

Antonio LAFRERI (Orgelet 1512 - Roma 1577)

An engraver, publisher and dealer in prints and books. He moved in Rome about 1544, and began a series of joint ventures with the older Roman publisher Antonio Salamanca that continued until the latter's death in 1562. Lafrery in best known for prints showing the architecture and sculpture of ancient Rome. He commissioned a title page Speculum Romanae Magnificentiae, engraved by E. Duperac in 1573, to enable the buyer to compile his own collection from Lafrery's stock. Similarly realized collections of maps, different in the number and type of maps included with the title Geografia/Tavole moderne di geografia/de la maggior parte del mondo/di diversi autori/raccolte et messe secondo l’ordine/di Tolomeo/con i disegni di molte città et/fortezze di diverse provintie/stampate in rame con studio et diligenza/in Roma, known as Atlanti Lafrery. Besides the Speculum, Lafrery published two title pages for collections of religious subjects.

Antonio LAFRERI (Orgelet 1512 - Roma 1577)

An engraver, publisher and dealer in prints and books. He moved in Rome about 1544, and began a series of joint ventures with the older Roman publisher Antonio Salamanca that continued until the latter's death in 1562. Lafrery in best known for prints showing the architecture and sculpture of ancient Rome. He commissioned a title page Speculum Romanae Magnificentiae, engraved by E. Duperac in 1573, to enable the buyer to compile his own collection from Lafrery's stock. Similarly realized collections of maps, different in the number and type of maps included with the title Geografia/Tavole moderne di geografia/de la maggior parte del mondo/di diversi autori/raccolte et messe secondo l’ordine/di Tolomeo/con i disegni di molte città et/fortezze di diverse provintie/stampate in rame con studio et diligenza/in Roma, known as Atlanti Lafrery. Besides the Speculum, Lafrery published two title pages for collections of religious subjects.