Vedendo quanto il mondo sia hoggi di curioso di veder il sito e la forma di Ginevra..
Reference: | MS7257 |
Author | Paolo FORLANI |
Year: | 1569 |
Zone: | Geneva |
Printed: | Venice |
Measures: | 256 x 181 mm |
Reference: | MS7257 |
Author | Paolo FORLANI |
Year: | 1569 |
Zone: | Geneva |
Printed: | Venice |
Measures: | 256 x 181 mm |
Description
Rare perspective view of the city by Paolo Forlani, 1567. Example issued by Bolognino Zaltieri, with descriptive text on verso by Giulio Ballino, printed in Venice in 1569.
“A sinistra è disegnato lo stemma della città di Ginevra. Nel margine inferiore si legge: Vedendo quanto il mondo sia hoggi di curioso di veder il sito e forma di Ginevra, e io havendone hauto uno molto fidele con gli nomi di luocchi più signalati tutti qui soto rapresentatovi per alfabeto, non ò voluto dunque mancar di quela solita amorevolezza che sempre viò portata ch’è stato nel farvi partecipe di tutto quelo io ho potuto. Segue una legenda alfabetica di 13 rimandi (A-O) e l’imprint editoriale: Jn Venetia alla libraria dalla Colonna l’Anno M.D.LXVII.
Veduta prospettica di Ginevra, attribuita a Paolo Forlani per la presenza dell’indirizzo alla libraria dalla Colonna che identifica la sua tipografia. L’opera è inserita in tutti i cinque gli esemplari noti della raccolta Il primo libro delle citta et fortezze del mondo, che contiene lastre di Forlani e Zenoi. Si trova altresì inserita anche in atlanti fattizi di grande formato, come quelli conservati alla Biblioteca Marucelliana e alla Biblioteca Nazionale di Firenze, alla Biblioteca Nazionale di Roma, all’Archivio di Stato di Torino e alla Biblioteca Reale di Madrid. Il modello della veduta è da individuarsi nella silografia di Guillaume Guéroult pubblicata nel Premier livre des figures et pourtraitz de villes edito da Balthazar Arnoullet nel 1552 a Lione. La tavola è ristampata, inalterata, da Bolognino Zaltieri in due diverse edizioni dell’opera De’ disegni delle più illustri citta, et fortezze del mondo di Giulio Ballino, entrambe pubblicate a Venezia nel 1569. Non si conoscono varianti di lastra, ma le tirature dello Zaltieri presentano un testo descrittivo al verso.” (cfr. Cartografia e topografia italiana del XVI secolo, p. 951).
Paolo Forlani, a native of Verona, opened his own chalcographic workshop in Venice, Al segno del pozzo, in 1560, as reflected in some of his works. From 1566 he was active in Merzaria al segno della colonna and from 1569 in Merzaria al segno della nave. Forlani had business relationships with the major publishers of cartographic material of the time, among them Antonio Lafreri, the Bertelli family, and others. In addition to being a talented engraver, he was also quick to execute, a quality that enabled him to work for different publishers at the same time, and to execute a large amount of work. Woodward attributes about one hundred works to Forlani, most of which, however, are unsigned. Between 1560 and 1567, Forlani collaborated with Ferrando Bertelli, for whom he engraved about ten copperplates, with Camocio, Bolognino Zaltieri, and with Claudio Duchetti, for whom he engraved some maps. For his professional activity, however, the collaboration with Giacomo Gastaldi, for whom he engraved thirteen maps, was very important and valuable. In 1567 Forlani published and traded his work Il primo libro delle città et fortezze principali del mondo, whose branches later passed to Bolognino Zaltieri. It is likely that Forlani died during the plague that spread through Venice from 1575.
Beautiful proof, printed on contemporary laid paper, descriptive text on verso, usual central crease, in very good condition.
Bibliografia
S. Bifolco, F. Ronca, Cartografia e topografia italiana del XVI secolo, tav. 361; S. Bifolco, Città e Fortezze Principali del Mondo. Le prime raccolte italiane di cartografia urbana e gli isolari del XVI secolo, in “Cartografia e topografia italiana del XVI secolo”, pp. 137-152; Albert Ganado, The Forlani-Zenoi town books of 1567. A description and analysis, in “Florilegium Cartographicum. Beiträge zur Kartographiegeschichte und Vedutenkunde des 16. Bis 18. Jahrhunderts”, a cura di Peter H. Köhl e Peter H. Meurer, Lipsia, 1993, pp. 21-34; Béla Szalai, (adattamento e traduzione inglese Ivan Matković), The Representation of the Hungarian Towns in Domenico Zenoi’s and Paolo Forlani’s Cartographic Work, in “Kartografija i geoinformacije”, Vol.11 (Budapest, No.18 December 2012), pp. 4-37; Vladimiro Valerio, Piante e vedute di Napoli dal 1486 al 1599. L’origine della iconografia urbana europea, Napoli, 1998; p. 40, n. 32 e p. 47, n. 16; David Woodward, Paolo Forlani: Compiler, Engraver, Printer, or Publisher? in Imago Mundi, Vol. 44 (Londra, 1992), pp. 45-64;
Paolo FORLANI (Attivo a Venezia seconda metà del XVI secolo)
Paolo Forlani, a native of Verona, opened his own chalcographic workshop in Venice, Al segno del pozzo, in 1560, as reflected in some of his works. From 1566 he was active in Merzaria al segno della colonna and from 1569 in Merzaria al segno della nave. Forlani had business relationships with the major publishers of cartographic material of the time, among them Antonio Lafreri, the Bertelli family, and others. In addition to being a talented engraver, he was also quick to execute, a quality that enabled him to work for different publishers at the same time, and to execute a large amount of work. Woodward attributes about one hundred works to Forlani, most of which, however, are unsigned. Between 1560 and 1567, Forlani collaborated with Ferrando Bertelli, for whom he engraved about ten copperplates, with Camocio, Bolognino Zaltieri, and with Claudio Duchetti, for whom he engraved some maps. For his professional activity, however, the collaboration with Giacomo Gastaldi, for whom he engraved thirteen maps, was very important and valuable. In 1567 Forlani published and traded his work Il primo libro delle città et fortezze principali del mondo, whose branches later passed to Bolognino Zaltieri. It is likely that Forlani died during the plague that spread through Venice from 1575.
|
Paolo FORLANI (Attivo a Venezia seconda metà del XVI secolo)
Paolo Forlani, a native of Verona, opened his own chalcographic workshop in Venice, Al segno del pozzo, in 1560, as reflected in some of his works. From 1566 he was active in Merzaria al segno della colonna and from 1569 in Merzaria al segno della nave. Forlani had business relationships with the major publishers of cartographic material of the time, among them Antonio Lafreri, the Bertelli family, and others. In addition to being a talented engraver, he was also quick to execute, a quality that enabled him to work for different publishers at the same time, and to execute a large amount of work. Woodward attributes about one hundred works to Forlani, most of which, however, are unsigned. Between 1560 and 1567, Forlani collaborated with Ferrando Bertelli, for whom he engraved about ten copperplates, with Camocio, Bolognino Zaltieri, and with Claudio Duchetti, for whom he engraved some maps. For his professional activity, however, the collaboration with Giacomo Gastaldi, for whom he engraved thirteen maps, was very important and valuable. In 1567 Forlani published and traded his work Il primo libro delle città et fortezze principali del mondo, whose branches later passed to Bolognino Zaltieri. It is likely that Forlani died during the plague that spread through Venice from 1575.
|