The Virgin of silence
Reference: | s31774 |
Author | Philipp de SOYE |
Year: | 1566 |
Measures: | 308 x 440 mm |
Reference: | s31774 |
Author | Philipp de SOYE |
Year: | 1566 |
Measures: | 308 x 440 mm |
Description
Engraving, 1566, signed Philippus Sericus fecit lower left, with the address of Antonio Lafrery and the date MDLXVI lower left. After a drawing by Michelangelo.
Example of the secondo state of three, prited by Antonio Lafreri in 1566. The first state, without letter, is known in a single example at the British Museum, while the third state is printed by Giovanni Orlandi in 1602.
A very good impression, printed on contemporary laid paper with "pilgrim in a cirlce with star" watermark, trimmed to the platemark, good condition.
The subject for these print is from a sanguine drawing by Michelangelo in the Duke of Portland’s Collection in London, included among the works executed around 1540 for Vittoria Colonna.
The first print made of this design is Giulio Bonasone’s, which is dated 1561.
Philippe Soye engraved two versions of this theme, both published by Antonio Lafrery. The first one, dated 1565 with major changes in the apparence of all the figures.
This engraving represents the second version, dated 1566, and close to Bonasone’s print.
The scene depicts Mary sitting with his legs crossed, and the Christ Child asleep on her lap. The Virgin, with his right hand, holding open a book whose pages are the Biblical verses related to the Beatitude of Mary. Further back, St John the Baptist raising his figure to his lips, On the left, depicts the archangel Gabriel, with the index finger pointing up, probably referring to the concept expressed in the latin caption: DORMIENTE PUERO IESU DIVINA MENS VIGILA (While the Child sleeps, the Divine Mind supervises).
Alessia Alberti "il soggetto di questo bulino è derivato dall’invenzione di Michelangelo attraverso la mediazione di un dipinto. Anche se di questo non si hanno prove certe, lo si evince oltre che dalla quantità di varianti introdotte rispetto all’originale, anche dal linguaggio grafico teso a imitare i delicati passaggi tonali e la luminosità della pittura. In questa direzione si era già espressa Evelina Borea (Borea, 1980, p. 269) che però individuava cautamente tale modello nel dipinto della National Gallery di Londra, da escludere in quanto a sua volta introduce varianti che qui non sono state recepite. Grazie alla dedicatoria questa tavola fornisce precisi agganci con un personaggio dell’epoca, l’ecclesiastico francese Gallois de Regard (1512-1582), all’epoca dell’incisione vescovo di Bagnoregio (1563-1568), a Roma dal 1555 con incarichi di datario presso Paolo iv e poi Pio iv (Journal, 1964).
L’espressione che precede il nome del dedicatario «Pietatis immobilis erga Deum» è ripresa, con la variante di Deum in luogo di Principem, dalla Vita di Vitellio di Svetonio, laddove è menzionata la scritta sulla statua eretta in sua memoria. […] Dopo essere appartenuta all’editore Lafrery (morto nel 1577), la matrice ricompare nel 1602 con l’indirizzo di Giovanni Orlandi. Potrebbe pertanto identificarsi con la «Madonna di ma, Filippo, foglio», ereditata dal nipote di Lafrery, Claude Duchet nel 1581 (Ehrle, 1908, p. 45, riga 188), pervenuta a Giacomo Gherardi e da questi a Quintilia Lucidi (nel 1598 in casa del padre di Quintilia, Rocco, sono registrati due rami che corrispondono a questo soggetto «la mad.a di Michel Angelo che dorme con un putto In foglio reale», Pagani, 2012, p. 79, n. 8; «la mad.a di m.angelo con il putto che dorme», Pagani, 2012, p. 83, n. 95), che più tardi ha ceduto i suoi beni a Giovanni Orlandi".
Bibliografia
Alberti (2015), n. 279; Bartsch, XV.128.66; Catelli Isola, p. 60 n. 25; Marigliani – Biguzzi, p. 45 n. 5; Massari, Iulio Bonasone, p. 97 n. 127; Barnes, 2010, p. 199, n. 106 (?), n. 108.
Philipp de SOYE (Soye 1538 circa - ?)
Engraver, from Soye. Active in Rome. Was this the 'Filippo fiamengo' who engraved works for Lafreri and had been drowned, sometime before 1577 (Masetti Zannini)? This may be the Filippo whose prints were listed as 'carte di filippo' among the items in the 1581 inventories of the residue of the Lafreri inheritance that were to go to the two Duchetti (Ehrle). Plates also listed in the Spranghers/De' Nobili inventory of 1584 (Lincoln).
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Philipp de SOYE (Soye 1538 circa - ?)
Engraver, from Soye. Active in Rome. Was this the 'Filippo fiamengo' who engraved works for Lafreri and had been drowned, sometime before 1577 (Masetti Zannini)? This may be the Filippo whose prints were listed as 'carte di filippo' among the items in the 1581 inventories of the residue of the Lafreri inheritance that were to go to the two Duchetti (Ehrle). Plates also listed in the Spranghers/De' Nobili inventory of 1584 (Lincoln).
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