Exterior Theatri Flavii Prospectus
Reference: | S4120 |
Author | Giambattista BRUSTOLON |
Year: | 1780 ca. |
Measures: | 370 x 285 mm |
Reference: | S4120 |
Author | Giambattista BRUSTOLON |
Year: | 1780 ca. |
Measures: | 370 x 285 mm |
Description
Etching and engraving, ca. 1780, signed in plate at lower right.
From the very rare series Varij Prospetti di Roma Antica e Moderna taken from drawings by Giovanni Antonio Canal known as Canaletto.
Example in the first state of two, with the title in Latin and the inscription Apud Insculptorem C.P.E.S indicating Brustolon himself as the publisher of the engraving. The second state of the plate has the correct title in French and is printed by the Remondini printing house.
Magnificent proof, printed on contemporary laid paper with "three half moons" watermark, with wide margins, in perfect condition.
The Museo Correr owns a collection of fifteen sheets depicting views of Rome engraved by Brustolon from a drawing by Canaletto; the title page, handwritten, bears the inscription Varij Prospetti di Roma Antica e Moderna.
“Qualche tempo dopo la morte di Canaletto (1768), gli eredi regalarono a Brustolon "per liberalità e amicizia" un album di disegni acquarellati del grande maestro con Prospettive di Roma risalenti al tempo del soggiorno nell'Urbe nel 1719-1720. Brustolon progettò di incidere i disegni e presentò la domanda di privilegio il 29 settembre 1780 per tre stampe già eseguite e per altre diciannove che si riprometteva di intagliare. Il 10 marzo 1781 Gaspare Gozzi riferiva sulla domanda ai Riformatori dello Studio di Padova: "Rassegno all'Eccellenze Vostre nella presente mia devota relazione tutto quello che per ubbidire all'Ecc.mo Magistrato, m'è riuscito di rilevare intorno all'incisione delle carte proposta da Giambatista Brustoloni e per la quale supplicò di ottenere un privilegio di privativa. Ventidue Prospettive di Roma promise egli d'incidere tratte dallo studio originale del defunto Antonio Canale. Ritrovai in effetto, ch'esse ventidue carte sono state originariamente delineate dal sudetto Canale, e trovansi raccolte in un Libro dipinte ad acquarella, le quali dopo la morte di lui furono da' suoi eredi affidate alle mani d'esso Brustoloni, per liberalità, ed amicizia di quelli rimastone possessore. Egli n' ha già eseguita l'incisione di tre; e queste sono le presentate annesse alla Supplica. Fu poscia accertato dal Sig. Vagner, tali incisioni non essere state né in tutto né in parte eseguite da verun altro artista; e che quanto al lavoro del Brustoloni, è guidato nell'incisioni con lodevole diligenza [...]".
Il Senato accordò il privilegio ventennale il 7 aprile 1781 (Gallo 1941, pp.189-190). La serie, ultimata nel nono decennio, venne posta in vendita apud Insculptorem, cioè presso Brustolon, che aveva rotto i rapporti con la bottega di Furlanetto […]. Dopo la morte di Brustolon (1796), i rami pervennero alla ditta Remondini che li pose in vendita, in tre serie di cinque fogli, nel catalogo del 1803 (nn. 525, 526, 527: Cinque Rami quadrati per traverso in mezzo foglio Imperiale [...]. Le Prospettive di Roma, incise nello stesso verso dei disegni, sono note in due stati: il primo con i titoli in latino e le scritte Anto. Canal Pinx. Romae. || Jo. Bapta Brustoloni del. et inc. | Ven. Apud Insculptorem C.P.E.S.; nel secondo stato, i titoli latini sono sostituiti da titoli in francese, le lastre sono rielaborate soprattutto nei cieli, la scritta Apud Insculptorem C.P.E.S. è cancellata. La Biblioteca del Museo Correr (L.A.D. 34) conserva un album completo delle quindici vedute recante il titolo manoscritto Varij Prospetti di Roma Antica e Moderna” (cfr. D. Succi, La Serenissima nello specchio di rame. Splendore di una civiltà figurativa del Settecento. L’opera completa dei Grandi Maestri veneti, pp. 897-898).
Bibliografia
D. Succi, La Serenissima nello specchio di rame. Splendore di una civiltà figurativa del Settecento. L’opera completa dei Grandi Maestri veneti, pp. 897-899, n. 9.
Giambattista BRUSTOLON (Venezia 1716 – 1796)
Italian printmaker. His family was from Belluno. He studied with Josef [Giuseppe] Wagner (1706–80). An able reproductive engraver, Brustolon mostly employed a technique that combined etching and engraving, and his work was done for the best Venetian publishers. He is known mainly for his reproductive prints after works by Canaletto. In 1763, for the publisher Ludovico Furlanetto, Brustolon produced a series entitled Prospectuum aedium, viarumque insigniorum urbis Venetiarum, dedicated to the Doge Marco Foscarini and initially composed of 12 views of Venice after Canaletto. It was later completed by the addition of 10 more plates after Michele Giovanni Marieschi and Giambattista Moretti in addition to further plates after Canaletto. Brustolon’s most famous series, also published by Furlanetto, was Feste dogali, featuring 12 large engravings of ceremonies and festivals attended by the Doge, derived from drawings by Canaletto. Around 1779 Brustolon started working on a series of 24 architectural capriccios after Canaletto, which was never completed. On 29 September 1780 he asked for the exclusive rights to make a series of 22 prints representing views of Rome, the original drawings of which had been given to him by Canaletto’s heirs. The most complete series is in the library of the Correr Museum, Venice, entitled Varii prospetti di Roma antica e moderna. Apart from reproductive prints, Brustolon also engraved book illustrations, as for example the plates in Antonio Francesco Gori’s Dactyliotheca Smithiana (Venice, 1767), a two-volume catalogue of the gem collection of Consul Joseph Smith, published by Giambattista Pasquali.
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Giambattista BRUSTOLON (Venezia 1716 – 1796)
Italian printmaker. His family was from Belluno. He studied with Josef [Giuseppe] Wagner (1706–80). An able reproductive engraver, Brustolon mostly employed a technique that combined etching and engraving, and his work was done for the best Venetian publishers. He is known mainly for his reproductive prints after works by Canaletto. In 1763, for the publisher Ludovico Furlanetto, Brustolon produced a series entitled Prospectuum aedium, viarumque insigniorum urbis Venetiarum, dedicated to the Doge Marco Foscarini and initially composed of 12 views of Venice after Canaletto. It was later completed by the addition of 10 more plates after Michele Giovanni Marieschi and Giambattista Moretti in addition to further plates after Canaletto. Brustolon’s most famous series, also published by Furlanetto, was Feste dogali, featuring 12 large engravings of ceremonies and festivals attended by the Doge, derived from drawings by Canaletto. Around 1779 Brustolon started working on a series of 24 architectural capriccios after Canaletto, which was never completed. On 29 September 1780 he asked for the exclusive rights to make a series of 22 prints representing views of Rome, the original drawings of which had been given to him by Canaletto’s heirs. The most complete series is in the library of the Correr Museum, Venice, entitled Varii prospetti di Roma antica e moderna. Apart from reproductive prints, Brustolon also engraved book illustrations, as for example the plates in Antonio Francesco Gori’s Dactyliotheca Smithiana (Venice, 1767), a two-volume catalogue of the gem collection of Consul Joseph Smith, published by Giambattista Pasquali.
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